به بهانه روز جهانی خواب

آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 72

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 15
باردید دیروز : 145
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 17898
بازدید سال : 78908
بازدید کلی : 403606
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : جمعه 23 اسفند 1392
نظرات

خروپف عنوان کرد و گفت: البته ‍ژنتیک، کم کاری تیروئید، فرم فک و دهان، بزرگی زبان کوچک (لوزه سوم)، کوتاه بودن طول گردن و ضخامت زیاد دور گردن هم از جمله عوامل موثر در بروز خروپف هستند.

وی اضافه کرد: درمان اساسی خروپف، کاهش وزن است که باید افراد حداقل 45 دقیقه تا یک ساعت در شبانه روز، ورزش کنند و مصرف شیرینی و غذاهای پرچرب را کاهش دهند.

مظفری با بیان اینکه از هر سه نفر که خروپف می کنند یک نفر آنها دچار اختلالات تنفسی حین خواب است، گفت: شاید بسیاری از افراد متوجه نباشند که بسیاری از بیماری های آنها همچون فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، نارسایی های قلبی، ناراحتی های گوارشی و حتی سکته های قلبی و مغزی ناشی از اختلالات تنفسی حین خواب است.

وی ادامه داد: یک سوم بیمارانی که دچار قند خون یا فشار خون بالا هستند و همچنین نیمی از بیمارانی که نارسایی قلبی دارند به دلیل اختلالات تنفسی حین خواب به این بیماری ها مبتلا شده اند.

مظفری توضیح داد: هنگامی که به دلیل اختلالات تنفسی حین خواب، تنفس فرد دچار وقفه شده و اکسیژن رسانی در بدن مختل می شود و فرد، خواب عمیق و راحت نخواهد داشت و درنتیجه، سیستم التهابی بدن فعال می شود که این موضوع در طولانی مدت، عوارضی همچون نارسایی های قلبی و حتی سکته های قلبی و مغزی به همراه خواهد داشت.



**خروپف یک زنگ خطر است

دیگر عضو انجمن پزشکی خواب ایران نیز در این نشست با بیان اینکه خروپف، یک اتفاق ساده نیست بلکه یک زنگ خطر محسوب می شود، گفت: چنانچه خروپف فرد با کاهش وزن و خوابیدن به پهلو قطع نشود باید موضوع را جدی گرفت و اگر خروپف با قطع کوتاه مدت تنفس همراه شود و یا فرد طی روز احساس خستگی و خواب آلودگی کند باید آن را بسیار مهم و پرخطر دانست.

خسرو صادق نیت به افراد مبتلا به خروپف همراه با قطع تنفس در حین خواب توصیه کرد برای تعیین شدت مشکل و تعیین مناسب ترین روش درمان به کلینیک های خواب مراجعه کنند.

رئیس بیمارستان بهارلو از اعمال جراحی، تجویز دستگاهی به نام CPAP (سی پپ) و پروتزهای مخصوصی که داخل دهان قرار می گیرد را از موثرترین راه های درمان خروپف برشمرد و گفت: CPAP دستگاهی است که هوای محیط اطراف را با فشاری مشخص تولید کرده و وارد راههای هوایی فوقانی می کند و باعث می شود مجرای هوا باز بماند.

وی ادامه داد: برای ساخت پروتزهای دهانی، از قالب گیری دهان توسط دندانپزشکان استفاده می شود و این روش به وی‍ژه در زمانی که مشکل خروپف خیلی شدید نیست اثر درمانی مثبت دارد و یک نوع از این وسایل، فک پایین بیمار را جلو می کشد و به این طریق، راه حلق را باز می کنند و یک نوع دیگر نیز با جلو کشیدن زبان باعث می شود وزن زبان روی حلق نباشد و راه حلق را تنگ تر نکند.

صادق نیت تاکید کرد : از آنجا که افرادی که خروپف می کنند خود متوجه این مساله نیستند، افراد خانواده این افراد بهتر است او را از این مشکل مطلع کنند چرا که تاخیر در درمان یا درمان نامناسب می توانند عوارض ناگواری همچون بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، سکته های مغزی و تصادفات مرگبار به دنبال داشته باشد.

دیگر عضو انجمن خواب ایران نیز در این نشست خبری یادآور شد: تشخیص و درمان اختلالات خواب یک کار گروهی است و بیماران نباید انتظار داشته باشند که یک پزشک به تنهایی بتواند بدون نیاز به هیچ گروه دیگری، این اختلالات را شناسایی و درمان کند.

امین آمالی افزود: با توجه به جنبه های متعدد اختلالات خواب، متخصصانی در حوزه های مغز و اعصاب، ریه، روانپزشکی، طب کار، گوش و حلق و بینی، تغذیه، ژنتیک و فیزیولوژی در کلینیک های خواب حضور و مشارکت دارند.

این پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: جراحی تنها راه رفع اختلالات خواب نیست و گاهی با کاهش وزن یا برطرف کردن اختلالات هورمونی فرد مبتلا می توان مشکل وی را مرتفع ساخت و نیازی به جراحی نخواهد بود.

روز 14 مارس برابر با 23 اسفندماه به عنوان روز جهانی خواب نامگذاری شده و انجمن جهانی خواب، شعار «خوابی راحت، تنفسی آسان، بدنی سالم» را برای روز جهانی خواب امسال انتخاب کرده است.

منبع:http://www.irna.ir


تعداد بازدید از این مطلب: 424
برچسب‌ها: روز جهانی خواب ,
موضوعات مرتبط: دانستنی ها , خبرها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود